Wat is parodontitis?

Parodontitis is een ontsteking van het steunweefsel rond de tanden en kiezen. In tegenstelling tot de oppervlakkige tandvleesontsteking, oftewel gingivitis, is het kaakbot rondom de tandwortels aangetast in geval van parodontitis. Eén op de tien Nederlanders heeft parodontitis. Dit percentage neemt toe met de leeftijd.

Hoe ontstaat parodontitis?

Parodontitis wordt veroorzaakt door bacteriën in tandplak. Wanneer de tandplak niet verwijderd wordt, bijvoorbeeld door dagelijks te poetsen en tussen de tanden en kiezen te stokeren en rageren, kan de tandplak verkalken tot tandsteen dat stevig vastzit aan het tand- en worteloppervlak. Hierop wordt een nieuwe laag tandplak gevormd waardoor de hoeveelheid bacteriën toeneemt. Wanneer de tandplak en tandsteen niet tijdig en grondig verwijderd worden, ontstaat er tandvleesontsteking (gingivitis).

Wat zijn de gevolgen van parodontitis?

Deze tandvleesontsteking breidt zich in de diepte uit naar het kaakbot. Hierdoor laat het tandvlees los van het worteloppervlak en ontstaat er een ruimte tussen de tandvleesrand en het worteloppervlak. Deze ruimte wordt ookwel een pocket genoemd. In deze pocket vormen zich weer tandplak en tandsteen, waardoor de tandvleesontsteking zich nog verder in de diepte verplaatst. Hierdoor worden de pockets dieper en verdwijnt er meer kaakbot rondom de wortels en de aanhechting van de wortels in het kaakbot.

Parodontitis leidt uiteindelijk tot het loszitten van de tanden en kiezen, en het verlies van een of meerdere tanden en kiezen.

Wat is parodontitis?Links een gezonde tand, rechts een tand met parodontitis
Bron: nvvp.org

Hoe herkent u paradontitis?

Parodontitis kan lang onopgemerkt blijven omdat het zelden pijnklachten geeft. Enkele symptomen die kunnen optreden zijn rood en gezwollen tandvlees, bloedend tandvlees bij het poetsen en terugtrekkend tandvlees. De klachten treden vaak pas in een laat stadium op, wanneer er al diepe pockets en aanzienlijk botverlies aanwezig ziijn. Eenmaal afgebroken kaakbot groeit zich niet meer terug. Tijdige behandeling van parodontitis kan het verlies van uw tanden en kiezen voorkomen.

Implantologie na tandverlies door parodontitis

Is er sprake van actieve tandvleesontsteking?

Vaak worden patiënten naar onze implantologen doorverwezen als er één of meerdere tanden en kiezen door parodontitis verloren zijn gegaan. In een dergelijk geval zal onze implantoloog eerst beoordelen of er sprake is van actieve tandvleesontsteking. Dit gebeurt door met een pocketsonde de aanwezigheid van pockets en de diepte hiervan te meten. Als er veel verdiepte pockets, veel tandplak en tandsteen, en bloeding van het tandvlees aanwezig zijn, is er sprake van gingivitis of parodontitis.

Uitstel van implantaatplaatsing

Onze implantoloog zal deze bevinding met u bespreken en met uw toestemming de bevindingen terugkoppelen aan uw verwijzende tandarts. Het is immers van essentieel belang dat de tandvleesontsteking eerst goed behandeld wordt voordat er implantaten geplaatst worden. Het uitstel van implantaatplaatsing kan een teleurstelling zijn voor u.

Echter, het plaatsen van implantaten in een gebit met actieve parodontitis leidt tot een hogere kans van implantaatverlies. De aanhechting van het implantaat aan uw kaakbot kan immers door de aanwezige tandplak ook aangetast worden.

Implantologie na tandverlies door parodontitisImplantologie na tandverlies door parodontitis
Bron: nvvp.org

Parodontitis en implantologie gaan niet samen

Kortom, als u een tand of kies op een duurzame manier wil laten vervangen door een implantaatkroon, of als u meer houvast wenst voor uw kunstgebit door een klikgebit te laten vervaardigen, dient uw tandvlees ontstekingsvrij te zijn. Parodontitis en implantologie gaan niet samen. Onze implantologie vertellen u graag meer hierover tijdens het eerste consult.

Benieuwd wat de Expertise Kliniek voor Implantologie Grave voor uw gebit kan betekenen? Vraag uw tandarts om een verwijzing en klik op onderstaande knop of raadpleeg de contactgegevens.