Hoe kan een implantaat zich hechten aan het kaakbot?

Een veelgestelde vraag aan onze implantologen is: kan een implantaat ontsteken? Dit is een logische vraag aangezien u vaak een implantaat nodig hebt als een tand door een ontsteking verloren is gegaan. Het is niet wenselijk als het implantaat door een ontsteking aangetast zal worden. Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, laten we eerst kijken naar wat een implantaat is en hoe een implantaat zich kan hechten aan uw kaakbot.

Een implantaat is een kunstwortel en lijkt op een holle schroef. Het is gemaakt van titanium, een weefselvriendelijk materiaal dat zich kan integreren in het kaakbot. Een implantaat wordt in de kaak geplaatst ter vervanging van een natuurlijke wortel. Het implantaat bevindt zich onder het tandvlees en wordt omringd door het kaakbot en het tandvlees. Op het implantaat kan men een kroon, brug of een klikgebit vervaardigen.

Een implantaat kan strikt genomen zelf niet ontsteken

Omdat het implantaat van titanium gemaakt is, kan het implantaat strikt genomen zelf niet ontsteken. Rondom het implantaat kan er echter wel een ontsteking ontstaan. Een ontsteking rondom het implantaat kan het tandvlees en/of het kaakbot aantasten, en uiteindelijk tot het implantaatverlies leiden.

Oorzaken en symptomen van een ontsteking rondom een implantaat

Etensresten en tandsteen

Als er etensresten en tandsteen zich ophopen rondom een kroon op implantaat of een steg/locator (in geval van een klikgebit) groeien er bacteriën op het metaaloppervlak. Deze bacteriën in de tandplaque halen hun voeding hieruit. Ze veroorzaken in de eerste instantie een beginnende ontsteking van het tandvlees rondom het implantaat, de zogenaamde peri-implantaire mucositis.

De symptomen zijn dat het tandvlees lokaal rood is en pijnlijk bij aanraking. Het tandvlees bloedt ook makkelijker dan gebruikelijk, vooral bij het poetsen of het gebruik van ragers en tandenstokers. Soms kan het eten van harde voedingsmiddelen ook gevoelig zijn.

Peri-implantitis

Als de beginnende peri-implantaire mucositis niet tijdig wordt opgemerkt en adequaat wordt behandeld, kan deze ontsteking van het tandvlees leiden tot progressieve botafbraak rondom het implantaat. Deze vergevorderde ontsteking rondom het implantaat die het kaakbot aantast wordt peri-implantitis genoemd.

Een symptoom van peri-implantitis, is dat er een pocket ontstaat rondom het implantaat. Een pocket is een pathologische ruimte tussen het implantaat en tandvlees/kaakbot. Het tandvlees trekt zich langzaam terug en de schroefwindingen van het implantaat kunnen zichtbaar worden.

Deze ontwikkeling is niet alleen esthetisch storend, de verankering van het implantaat in het kaakbot neemt ook af door het voortschrijdend botverlies. Als uw implantoloog een peri-implantitis niet tijdig behandelt, leidt deze ontsteking uiteindelijk tot het verlies van het implantaat en de erop rustende constructie.

Voorkom ontsteking van het tandvlees

Om peri-implantair mucositis en peri-implantitis te voorkomen, dient u het tandvlees en de ruimtes rondom elk implantaat dagelijks met een rager of flossdraad grondig te reinigen, naast het twee maal daags poetsen van uw gebit. Daarnaast dient uw tandarts of implantoloog periodiek de conditie van het tandvlees rondom uw implantaat te onderzoeken. Zo nodig wordt er een professionele gebitsreiniging uitgevoerd. Roken is tevens een belangrijk risicofactor voor het ontstaan van ontstekingen rondom het implantaat. Daarom raden we u af om te roken.

Kortom, het nastreven van een perfecte mondhygiëne rondom uw implantaat is van essentieel belang om een ontsteking rondom het implantaat en implantaatverlies te voorkomen. Een implantaat heeft nets als uw gebit regulier onderhoud nodig. Op deze manier kunt u jaren plezier hebben van uw implantaat.

Benieuwd wat de Expertise Kliniek voor Implantologie Grave voor uw gebit kan betekenen? Vraag uw tandarts om een verwijzing en klik op onderstaande knop of raadpleeg de contactgegevens.