Voorkom het slinken van uw kaakbot

Wanneer u tandeloos bent, gaat uw kaakbot langzaam slinken omdat het kaakbot niet meer door de tandwortels functioneel belast wordt. Door het slinken van uw kaakbot, heeft uw kunstgebit steeds minder houvast en wordt het steeds moeilijker voor u om uw kunstgebit in de mond te houden. Een oplossing hiervoor is het vervaardigen van een klikgebit. Dit is een kunstgebit dat wordt vastgeklikt op twee of meer implantaten.

Hoe onderhoud u uw klikgebit?

Een klikgebit dient dagelijks goed door u te worden onderhouden.

1. De drukknoppen of de steg wordt minstens een keer per dag met een tandenborstel gereinigd. Als u een stegconstructie heeft, dient de ruimte onder de steg (tussen de steg en het tandvlees) aanvullend met ragers te worden gereinigd om ophoping van voedselresten, tandplaque en tandsteen te voorkomen.

Voorbeeld van een stegconstructie

Voorbeeld van goede ragers
  2. ’s Nachts wordt het aanbevolen om het klikgebit niet te dragen. Tijdens uw slaap vermindert de speekselproductie. Hierdoor hopen er makkelijk bacteriën en schimmels op onder uw klikgebit. Dit veroorzaakt plaatselijke roodheid en zwelling van het tandvlees. Als u voor een lange periode met uw klikgebit slaapt, zijn de implantaten meer vatbaar voor ontsteking en kan het kaakbot onder uw klikgebit gaan slinken. Dit leidt tot pijn, minder houvast van uw klikgebit en in het ergst geval het verlies van de implantaten.
  3. Uw klikgebit wordt een maal per dag van binnen en van buiten gepoetst met water en zeep. Het gebruik van tandenpasta is niet aan te raden. In tandenpasta zitten er kleine schuurdeeltjes die het oppervlak van uw klikgebit ruw kunnen maken. Hierdoor hecht er makkelijker vuil op uw klikgebit en kan uw klikgebit sneller gaan verkleuren.

Kortom, is het nastreven van een goede mondhygiëne en het voorkomen van overbelasting essentieel voor een goed functionerend klikgebit op de lange termijn.

Periodieke controle

Daarnaast is het van belang dat u minstens éénmaal per jaar bij ons (of uw tandarts) langs komt voor een periodieke controle van de implantaten en het kliksysteem. Tijdens deze controle en onderhoudsbuurt, worden de implantaten en kliksysteem grondig gereinigd. De gezondheid van uw tandvlees en kaakbot worden gemeten op basis van een klinisch beoordelingsschema. Indien er sprake is van ontsteking rondom de implantaten (peri-implantitis) wordt er tijdig een aanvullende behandeling ingezet om botverlies en implantaatverlies in een vroeg stadium te voorkomen. Deze jaarlijkse controle betekent voor u een beter functionerend klikgebit, minder complicaties en minder herstelwerkzaamheden.

Benieuwd wat de Expertise Kliniek voor Implantologie Grave voor u kan betekenen? Klik op de onderstaande knop en maak een afspraak bij onze praktijk!